Originalitet är inte alltid det som får reklam att sticka ut eller bli framgångsrik. Nä, ibland kan det vara något så enkelt som att ta ett befintligt koncept och göra en parodi på det. ICA tog YouTube-fenomenet Amandavardet och satte sin "Ulf" i rollen som fnissig bloggerska framför webcam och gjorde succé. Nu väljer man även att placera "Cindy" i en för tv-tittaren bekant miljö, nämligen som den åmande och kråmande Gina Tricot-modellen.
Även Com Hem går på samma linje. Först genom paraden av klassiska YouTube-klipp, där alla medverkande ersatts av ComHems förgrundsfigurer Judit och Judit. Man fortsatte sedan briljant med att placera de paranta damerna i kända tv-serievinjetter som Desperate Housewives, Dexter med flera.
I lågkonjans tider vill vi känna igen oss, tryggheten går före nyhetens behag. Och märken som trots detta behöver förnya sig får helt enkelt göra sin egen version av gamla framgångar. Det verkar fungera. Och det röda tråden här? Reklambyrån King såklart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar