Frågan ställs till mig över ett bord där vi ska lyssna på en föreläsning om strategisk marknadsföring. Och jag pratar mer än gärna om min bransch i väntan på att föreläsaren ska ta till orda. Särskilt som frågan är väldigt relevant.
De sociala medierna förenklas ofta till "Facebook och Twitter", dels för att det är två varumärken som allmänheten kan relatera till på något plan, och också för att en korrekt beskrivning skulle ta så mycket längre tid att ge än vad den som frågade egentligen vill lyssna.
Sociala medier är alltså enormt mycket mer än "Facebook och Twitter". Det är alla platser där människor på något sätt förenas i en önskan om att dela någon typ av information. I bloggen möter skribenten läsarna. Läsarna kommer dit för att få information från en, i deras tycke, trovärdig källa. På communities samlas olika grupperingar kring ett gemensamt ämne för att diskutera och skapa nya kontakter. Där kan både intresset och målgruppen vara det som förenar. Forum lockar såväl engångsbesökare som lojala dagliga besökare. Vissa vill ha ett snabbt svar på en fråga, andra vill finna gemenskap kring ett intresse, och diskutera många olika frågor varje dag. Prisjämförelsesajter och kommentarsfunktioner i webbshoppar spelar en stor roll för dagens konsument, och räknas definitivt som ett socialt media. Att få veta andras åsikter om den produkt jag funderar på att köpa väger tungt i beslutsfasen. Och så fortsätter det. Vi har sajter för att dela videon och för att dela bilder, vi vill ha kommentarer på dem och skapa reaktioner.
Det alla dessa funktioner har gemensamt är att de stödjer interaktion och dialog. Alla samtal du för i verkligheten ska du också kunna föra på nätet. Men nätet ska ge dig en förlängd räckvidd. Det du säger kan påverka så många andra, på gott och ont. Men våga prova, och var inte rädd för det haussade begreppet sociala medier. Det är trots allt bara kanaler. Fokusera på innehållet och var dig själv! Precis som du agerar i verkligheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar