Jag gör en sökning på #Haiti på twitter kl 06:40, skummar sidan på 30 sekunder, får upp en notifiering: "26 more tweets since you strated searching". Jordbävningen i Haiti blir ytterligare ett bevis på hur viktigt sociala medier blivit för att snabbt kunna kommunicera ut viktiga händelser. Nyhetsprogrammen rapporterar om hur många de första berättelserna från Haiti kom via Facebook och Twitter, då bredbandsanslutningarna inte varit lika sårbara som till exempel mobilnätet.
Tidigare exempel på detta har varit presidentvalet i Iran, där människor gick runt regeringens blockering av mobiltelefoni och levererade information via Twitter. Man lyckades bland annat få Twitter-användare världen över att ändra sin tidszon till samma som Iran, för att förvirra regeringens kontrollanter som försökte stänga av de som twittrade från Teheran.
När människor på plats berättar om sin verklighet så har de förvisso inte journalistens (påstådda) objektivitet, men många personliga berättelser kan vägas mot varandra. Och varje historia berör på ett helt annat sätt än en klassisk nyhetsartikel. Dessutom är utrymmet, som ni vet, begränsat vilket gör att man alltid kommer raskt till sak. Hur skulle du beskriva det värsta du varit med om på 140 tecken?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar