2010 är året så du som företagare ska ta klivet ut i sociala medier. Om du inte gjort det redan vill säga, för i så fall, bra jobbat! 2009 måste ses som de sociala mediernas stora genombrottsår på marknadsföringsfronten i Sverige. Fram till dess användes sociala nätverk, forum, bloggar och liknande till allra största delen av privatpersoner för kommunikation med andra privatpersoner. Men i år har fler företagare än någonsin fått höra om de nya mediekanalerna, där konsumentmakten regerar och där tvåvägskommunikation inte bara är uppskattat utan själva fundamentet varpå fenomenet vilar.
Många företags argument är att man vill vänta och se hur andra gör. det är förvisso förståeligt. I de allra flesta fall vill du ha bevis, svart på vitt att det en person säger till dig är sant. Att om du följer de givna råden så kommer det att få de effekter som önskas. Men ibland vinner du så mycket mer på att vara först. Jag har gjort ganska många analyser åt kunder och potentiella kunder. Då tittar jag närmare på företaget och dess bransch, för att se hur de bör hantera och hur de kan dra nytta av sociala medier, samt vad andra företag inom samma område har gjort. I 99% av fallen kan jag säga till kunden att om de gör något nu, så är de först i sin bransch.
Självklart är det ett stort steg att våga vara först, med i det här fallet så är efterfrågan på företagens närvaro på de sociala plattformarna redan så stor att det kommer vara väldigt stor risk att bli sist ut. Om man inte chansar. Och det är faktiskt inte ett hopp rätt ut i tomma intet. Det finns gedigna fall att studera, vi vet att företags aktivitet i sociala medier ökar försäljningen såväl som kundnöjdheten och det finns absolut ingen anledning att inte ta itu med det här så fort som möjligt i januari.
2010 briserar bomben. Såväl konsument- som företagskund är mottagliga för företagen som vill använda nätet för dialoger. Se till att få ett försprång, de som väntar för länge kommer ha ett mycket tungt jobb att springa ikapp de andra. Och visst vill du ha guldmedaljen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar