Sök i den här bloggen

måndag 18 januari 2010

Ger du dina kunder det de vill ha, eller det du vill ge dem?

Att använda sig av sociala medier i sin marknadsföring handlar inte om att sälja. Det handlar om att bygga upp en relation och ett förtroende, som förhoppningsvis i ett senare led gör att din motpart känner sig trygg med att vända sig till dig när han eller hon letar efter din typ av vara eller tjänst.
Många utgår i sin strategi ifrån vad de själva vill få ut av sin närvaro i sociala medier. Oftast handlar det om ökat sälj, ökat engagemang från kunden och om inte annat, mer trafik till hemsidan.

Vi vänder på det. Som kund hos ett företag går jag sällan och längtar efter att få handla mer av dem, inte heller upptar det min tid att fundera på hur jag kan engagera mig mer i vad de gör, och hemsidan, den har jag ju redan besökt ett flertal gånger. Okej, see where I’m going? Säljaren och köparen är alltså inne på helt olika spår. Eller rättare sagt, de är inne på samma spår, det är bara det att tågen går åt varsitt håll. För som kund så skulle jag verkligen uppskatta om ett företag visade intresse för mig. Och då menar jag inte jag och resten av mitt postnummerområde som fick samma flyer med “ett unikt erbjudande”, utan jag Szofia Jakobsson. Lyssna på mig, engagera er i mig, visa att ni helt ärligt enbart är där för att vara en del av diskussionen, då kommer jag få ett större förtroende för er.

Det är ett fåtal som lyckas med detta. Anledningen stavas naturligtvis pengar. Ju mindre företag, desto lättare kan du påbörja ett engagemang i sociala medier. Du investerar antagligen bara din egen tid, och därmed dina egna pengar. Och behöver du bara ta beslut som påverkar dig själv så är ju processen mycket enklare. Jag skulle alltså säga att småföretagaren har allt att vinna på att ha en strategi för sin närvaro på communities, forum eller bloggar.

I större organisationer är det svårare. Där måste du nämligen motivera varför en del av din arbetstid, för vilken du får en lön, ska läggas på sociala medier. En traditionell motivering för att göra marknadsföring har naturligtvis varit statistik på vilka pengar den kommer att generera. Då relationsbaserad marknadsföring fortfarande är väldigt svårt att mäta är det risk för att framstå som flummig. Och då gäller det att kunna tala för sin sak. Då gäller det att vända på det där tåget som hade slutdestination ROI City och få det att gå åt samma håll som kunderna vill. Kan du få ditt företag att se de långsiktiga fördelarna med att ha ett varumärke vars namn klingar positivt i kundernas öron, då kommer även ROI uppenbara sig vid horisonten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar