Vi känner nog alla den här typen. Kompisen som bara hör av sig när han eller hon vill ha något. Låna pengar, bilen eller en kopp socker. Den där kompisen ger aldrig någonting tillbaka, varken materiellt eller emotionellt, och den enda anledningen till att personen får vara kvar i din vänskapskrets är att det skulle ta mer energi att klippa bandet än att strunta i det. Var inte den där dåliga kompisen.
När du och ditt varumärke etablerar er i de sociala medierna så är det förhoppningsvis med ett syfte. Och troligtvis kommer det syftet att innehålla en önskan om att nå ut till fler personer, få en djupare kontakt och engagera dina kunder i att sprida ditt budskap vidare. Hur du väljer att gå till väga med detta är viktigt. Lika viktigt som hur du upprätthåller en vänskapsrelation.
Om du till exempel har en Facebook-sida för ditt företag så måste du kontinuerligt belöna dina fans för att de valt att visa upp att de står för ditt varumärke, rekommenderar det och är ambassadörer för det. Det kan vara väldigt frestade att enbart rekrytera anhängare och sedan njuta av den stora målgruppen som kan ta emot dina budskap. För rent teoretiskt skulle du kunna nöja dig med att skicka ut dina erbjudanden till dem. Ett klassiskt "kom och köp"-budskap. Men omvandla denna nätsituation till en butik i köpcentret. Du ber dina nöjda kunder ställa sig i butiksuniform med din logga på, och som tack får de ett erbjudande på dina produkter. Fast det är samma erbjudande som du har i butiken, som alla andra också kan ta del av. Det känns inte så troligt att du skulle genomföra det eller hur?
Så varför tror så många företag att det är okej att göra så på nätet? Antagligen för att de inte lärt sig ännu. Ett företag som hanterar, som i det här fallet sina fans på Facebook på det här sättet, kommer ganska raskt att bli av med sina fans.
De måste lära sig att ge. Hitta erbjudanden som är speciellt framtagna för de här ambassadörerna. Låta dem delta i tävlingar som bara just fansen har chans att vinna i. Och framför allt, släpp dem närmare in på livet. Ge inte bara det materiella, utan ge av er själva. Berätta om er vardag, er bransch, utmaningar ni står inför och framgångar ni skördat. Och säg tack. Gör som en riktig vän hade gjort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar