Chris Warticki drev en mycket uppskattad supportblogg för systemet Oracle. Han hjälpte många kunder, men vår också mycket ärlig med de problem och brister som fanns i både systemet och organisationen kring det. Och företaget valde att tysta honom. Nä, inte så där dramatiskt på maffiavis förstås, men de stängde hans blogg och Twitter-konto. Så, för tillfället berättar han inget negativt om varumärket. Problemet för företaget är ju dock att det tilltaget ger dem ännu sämre publicitet. För nu twittras det och bloggas som aldrig förr om hur dåligt det här företaget sköter sig. Både i steg ett, dåliga funktioner mot kund, och steg två, dålig hantering av kritik.
De sociala medierna är öppna kanaler och där kommer information att spridas, oavsett om någon tycker att det är okej eller inte. De är dessutom utomordentliga hjälpmedel för företagen att få feedback på sina produkter och tjänster, och utveckla dem efter kundens behov och önskemål. Konsumentmakten växer sig starkare för varje dag, se till att ditt företag är en av de som drar nytta av det istället för att skämma ut sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar