I Sverige gäller Gowalla, i USA heter motsvarade tjänst Foursquare. Båda går ut på att med mobilen markera var du är, på biblioteket, favoritcaféet, hemma eller på kontoret, och skicka det som en uppdatering till dina sociala nätverk. Dessutom utlovar tjänsten förmåner från deltagande företag. Hänger du ofta på Waynes Coffee, och de är en samarbetspartner, ja då är chansen stor att du kan få ett riktat erbjudande som tack för att du delar med dig av din favorisering av deras varumärke.
Personligen tycker jag det här är jättekul. Jag håller koll på var mina vänner är då tjänsten kopplas till såväl Twitter som Facebook och det är en klockren win-win när jag frivilligt marknadsför något som jag gillar, och får något i utbyte för det.
Men alla resonerar inte likadant. En del uppfattar den här typen av uppdateringar som spam. Och det är inte svårt att förstå varför. På samma sätt som när en person uppdaterar sin Twitter eller Facebook lite för ofta så kommer den personens uppdateringar att uppta en oproportionerlig del av ens flöde. Och flöden har ju trots allt som syfte att ge en överblick, som då bryts. Det man alltid riskerar genom alltför frekventa uppdateringar är att personerna i ditt nätverk väljer att dölja dina uppdateringar, och därmed omintetgöra dina möjligheter att nå ut med dina uppdateringar till fullo.
Därför är det alltid viktigt att tänka på att uppdatera med relevant innehåll. Och det är ju inte det lättaste när man använder en tjänst som fungerar på ett visst sätt, och en del av funktionen är just uppdateringar i flöden. Så försök istället hålla ett lagom uppdateringsintervaall, även när du bara vill berätta var du är.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar