Sök i den här bloggen

tisdag 23 november 2010

Skippa introt, jag vill ha innehåll och jag vill ha det nu

Ytlig attraktion är inte att förakta, men en långvarig relation kräver ärlighet och engagemang. Skönheten sitter på insidan.

Det där var väl inget nytt? Men hur kommer det sig då att företag gång på gång glömmer att applicera det på sin egen verksamhet? Hundratusentals kronor läggs på att bygga sajter som i det närmaste känns som flashkonstverk, reklambyråerna får fritt spelrum för koncept, logotyp, varumärke, image och så vidare. Jag skulle gärna vilja se klickstatistiken på SKIP INTRO.

För när den initiala förälskefasen (som på webben brukar vara en sisådär 5 sekunder) lagt sig så vill besökaren ha innehåll. besökaren vill hitta det han eller hon söker, och sedan raskt gå vidare. Sällan har besökaren tid för att uppskatta flashkonstverk.

Det fungerar likadant i sociala medier. När stora företag nu insett att de till exempel måste finnas på Facebook, så gör många av dem felet att de försöker göra Facebook till en del av sig själva. Tanken är god, för om detta gällde kommunikationen, dialogen och ödmjukheten så är det helt rätt. Problemet är bara att det oftast handlar om att få plöja in sin logga och sina flashkonstverk på ytterligare ett ställe.

Och det här är faktiskt inte företagens lekpark. Användarna bestämmer vad de gillar. Levererar inte företagen ett ärligt och engagerat innehåll så kommer de inte att vara relevanta. Som i staden så och på webben. För det är vad Peter Saville, kreativt ansvarig för staden Manchester, säger till GP: Det är inte logotypen go:teborg som lockar en turist, det är invånarna, verksamheterna, kulturen och allt innehåll som man väljer att lyfta fram.

Image: Salvatore Vuono / FreeDigitalPhotos.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar