Sök i den här bloggen

måndag 22 november 2010

Jag har checkat in, vad får jag för det?

Jag finner mig titt som tätt i frågeställningen tillsammans med andra sociala medie-frälsta, och/eller iPhone-förtjusta: -Använder du Foursquare eller Gowalla?

Jag vet, jag har tagit upp frågan tidigare här i bloggen. Och dessutom har jag skrivit om utmanaren Facebook Places. Men nu har det hänt några saker som skulle kunna vara avgörande för vilken tjänst som vinner kriget om att få användare att via sina mobiler markera sin geografiska position, och då gärna i anslutning till ett företag.

Samtliga tjänster har stöd för att företag ska kunna ge erbjudanden till de som "checkar in" på deras utvalda punkter. Till exempel "1 gratis latte när du checkat in 10 gånger på Espresso House" eller "10% rabatt på proteintillskott när du blivit Mayor på SATS Kungsgatan".

Hittills har de svenska företagen legat lågt på den fronten, dels för att användadet är för lågt, men också för att tjänsterna ännu inte varit fullt utvecklade för den europeiska marknaden. Men nyligen lanserade H&M sitt första erbjudande via Foursquare och det ligger tyngd i en sådan satsning. Faller den väl ut så kan många följa efter, så även användarna.

I dagsläget styrs vårt val av applikation fortfarande av användarvänlighet, var de flesta av våra vänner är och integration med andra sociala plattformar. Men snart kommer företagen vara på banan och då är det (som vanligt) bara en sak som gäller; what's in it for me?

Image: Arvind Balaraman / FreeDigitalPhotos.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar