Sök i den här bloggen

torsdag 2 december 2010

Så kringgår du Facebooks regler för tävlingar

En av de vanligaste frågorna jag får av de som startat Facebook-sidor för sina företag, är om de får göra tävlingar på Facebook. Tävlingar har varit, och är fortfarande mycket populärt på Facebook, men många har också hört att det inte är tillåtet.

Nu tar IDG upp frågan och det är jättebra, för det är nämligen inte tillåtet! Det är vad jag informerat mina kunder om, men jag har också gett dem tips om hur man kan kringgå det. Är du ett tillräckligt stort företag kan du naturligtvis försöka få Facebooks tillstånd att anordna tävling, men för de flesta rekommenderar jag följande:

Anordna tävlingen på er ordinarie hemsida, länka till tävlingen från er Facebook-sida och låt ett av tävlingsmomenten vara att man måste "gilla" er sida för att kunna delta.

Nej det är ju inte lika enkelt som att be folk svara i kommentarsfältet eller tagga sig på en bild, men det här är faktiskt en av Facebooks viktiga regler för att rädda sajten från att bli en enda stor reklamkanal. Det måste vara attraktivt för användaren och fortsätta bygga på sin grundidé, människor som vill ha kontakt med varandra.

Så spela efter deras regler och tänk kreativt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar