Sök i den här bloggen

måndag 15 november 2010

3 tips när du döper din Facebook-sida

Många som skapar Facebook-sidor till exempel för ett företag, tänker inte igenom hur de döper sin sida uatn sätter helt enkelt "Företagets namn". Jag är själv en av dem, när jag döpte sidan Follow me hade jag inte den kunskap jag har idag. Därför vill jag passa på att tipsa er som nyss skapat sidor (eller ska göra det) om vad man bör tänka på och hur man gör för att ändra namnet.

För det första, om du redan skapat en sida och kommer på att du vill byta namn på den så går det att göra om du har max 100 gillare/fans. Du väljer då "Redigera sida" och sedan "Allmän information".







Saker att tänka på:
  1. De som vet vad ditt företag heter ska kunna hitta dig. Du bör i de flesta fall inkludera företagets namn, t.ex. "Follow me".

  2. De som inte vet vad ditt företag heter ska kunna hitta dig. Du bör få med något beskrivande nyckelord så att de som söker mer fritt ska kunna få träff på din sida, t.ex. "Solventum Konsult - praktisk konsumentnytta i butik"

  3. Ska du marknadsföra bolaget, dig själv eller din tjänst? Om ditt bolagsnamn bara är något du sätter på fakturan och ditt namn är ditt varumärke, prioritera att lyfta ditt namn. Är det en specifik tjänst du vill lyfta, se till att den får utrymme. T.ex. "Middagstjänsten Så gott som klart".


Image: Simon Howden / FreeDigitalPhotos.net

2 kommentarer:

  1. Bra post!

    Det kan vara värt att tänka på vilken sorts företag man är också. Jag valde lokalt företag för www.spenderat.se vilket var ganska korkat. Ekonomisk tjänst eller liknande hade varit bättre, men nu går det inte att ändra utan att kontakta FB, vilket kan vara trixigt.

    SvaraRadera
  2. Ja och det är ju inte det lättaste att veta vilken skillnad det gör heller, innan man registrerat. Facebook pratar ju bara med de som står med stora plånboken, så alla andra får bittert foga sig i att vara lite fel i resten av sitt FB-liv...

    SvaraRadera