Sök i den här bloggen

onsdag 3 november 2010

Var ingen robot - 3 tips när du ska börja twittra

I samband med ett jobb jag gjorde nyligen hamnade jag i en diskussion med den som var ansvarig för min kunds hemsida. Min kund skulle börja blogga och det tyckte den hemsideansvarige var toppen! So far so good. Men personen föreslog också att blogginläggen skulle twittras ut automatiskt vid publicering.

Min magkänsla sa omedelbart nej. För vissa råder jag bloggare att använda Twitter för att öka sin räckvidd och ta hjälp av andra för att sprida sitt budskap. Men det är stora skillnader på att automattwittra ut länkar till sina egna blogginlägg, och att genomtänkt och planerat både delta som lyssnare och talare.

Berätta gärna via Twitter när du bloggat, men tänk på att för att det ska få effekt så måste det finnas människor som följer dig. Här är några tips för att få följare:

  • Följ andra! Börja med några personer du är intresserad av, kolla sedan vilka de följer i sin tur, och så vidare.
  • Ge respons på vad andra skriver. Svara eller retweeta för att visa att du håller med.
  • Förse kontinuerligt dina följare med bra material. Visa vad du gillar inte bara vad du själv skrivit.

Bild: graur codrin / FreeDigitalPhotos.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar