Sök i den här bloggen

måndag 3 januari 2011

Twittrar bäst som twittrar mest?

SJ twittrar mest, men H&M har flest följare på Twitter. Det berättar DN.se idag i en artikel om svenska företag på Twitter, och håller dessa två, samt Spotify, som de främsta svenska företagstwitterkanalerna.


Artikeln är kort och nästan irriterande oanalytisk. Jag vill därför få tillägga några punkter:

  • Det är oviktigt hur många tweets om dagen någon skriver. Det är innehållet som avgör om användaren är värd att följa.

  • Många följare betyder inte automatiskt att du också borde följa. Kända personer och varumärken följs av många utan att ha "förtjänat" det genom att leverera bra innehåll.

Sedan ett litet tips till dn.se. Varför inte länka till alla dessa företagskonton som ni tagit med på topplistan? Så blir det lättare för läsaren att bli mer engagerad i Twitter, och ge feedback på om de tycker att er slutsats om placeringarna är korrekt.

Men oroa er inte, jag fixar. Här är länkarna till DN.se topp 10: H&M Sverige, Spotify, Stardoll, Adland, Acne, Ericsson Labs, Ericsson Press, Sony Ericsson Developers, Propellerhead Software, SJ.


Psst! Föreutom dessa konton så har flera företag även unika konton för olika länder. Det alltid värt att söka, antingen i sökrutan på Twitter, eller på Google genom att skriva företagets namn och twitter.


2 kommentarer:

  1. Jag läste också den artikeln i DN men funderade följande. Finns det inte fler syften med Twitter, antingen att bara informera om nyheter exempelvis koppla till en blogg. Syftet är inte att skapa dialog utan bara i uppdateringssyfte eller så skriver men för att får RT och mycket dialog?
    Patrik / Försäljningschefen

    SvaraRadera
  2. Hej! Personligen tycker jag att den som har ett Twitterkonto enbart för att pumpa ut nyheter, blogginlägg och annat, utan att ha något intresse av att besvara eventuella frågor, är väldigt tråkigt. Det finns definitivt sådana som känns hyfsat motiverade, men alla dessa skulle gynnas av att finnas tillgängliga för dialog, även om de inte uppmuntrar till det.

    SvaraRadera