Sök i den här bloggen

torsdag 27 januari 2011

På med kundhatten, ingen är intresserad av er interna organisation!

Japp, så sammanfattar jag det. Jag höll idag en föreläsning i Volvos kvinnliga nätverk. Volvo som består av en massa olika bolag och enheter. Jag har jobbat för Telia, ett annat stort företag med snårig intern organisation. Och så ser de ut på alla olika företag. Något annat de har gemensamt är att slutkunden sällan gör skillnad på Volvo AB och Volvo Cars. Eller ens moderbolaget TeliaSonera och Telia Sverige.

Och företag behöver lära sig att det är kunden som bestämmer vad företagen ska göra. Företagen behöver möta sina kunder på det sätt som är bekvämast för...just det, kunden! Och det kanske är otroligt obekvämt för organisationen, men det är faktiskt bara att tugga i sig.

Det går inte längre att säga "nämen det där jobbar inte jag med". I de sociala medierna möter vi kunder varje dag, på privat och professionellt plan. Var beredd på att vara en ambassadör för ditt företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar