Sök i den här bloggen

fredag 31 december 2010

Reflektion och spaning, om kvalitetskontakter och twittrandefrihet

Brian Solis är en av mina absoluta husgudar när det kommer till sociala medier. Han har i ett antal inlägg sammanfattat vad som hände 2010, och i det senaste kommer många klokheter. Jag vill ta fasta på några punkter.
  • ”Det finns ett gammalt talesätt …teknik förändras, människor gör det inte. Men idag är jag inte längre så säker på att det stämmer, Jag tycker absolut att teknik förändras och vi med den.”

Att människans sociala beteende förändras är det inte tu tal om. Men samtidigt som vi ser de mekanismer som verkar IRL ta sig samma uttryck på nätet, så ser man även nya fenomen. Näthatet, kraften i viral spridning och behovet av att visa upp sig själv till exempel.

  • ”Med genombrottet för iPhone, iPad och iPod marcherar vi nu till vårt eget soundtrack. [vi är] små arméer av människor med nedböjt huvud och vita earplugs i var mans öron.”

Jag hörde det senast i en diskussion om vilka som reser sig när någon äldre behöver sittplats i kollektivtrafiken. Idag är alla så upptagna av sina prylar att vi inte längre uppmärksammar att vi borde flytta på oss.

  • ”Under 2010 såg vi början av skiftet från social kurva till intressekurva. Under 2011 kommer vi ta hänsyn till kraften och belöningen i indexering och filtrering för att förbättra upplevelsen av nätet.”

Det här är något jag tror vi kommer se väldigt snart. Även den mest slentrianmässige Facebook-användaren klagar på meningslösa statusuppdateringar och rensar sina kontaktlistor. Nu vet vi hur det funkar, det är dags att känna värdet i informationsflödet.

Och så talar han om ett uttryck jag redan förälskat mig i; "freedom of tweet", eller "twittrandefrihet". 2010 var året då Twitter blev en plats där människor kunde och vågade uttala sig om saker som filtrerades bort i traditionella medier. Allt från Haiti-katastrofen till Wikileaks och självmordsbombaren i Stockholm. Sociala medier ska inte och kommer inte ersätta traditionella medier, med de ska vara komplement till varandra. Nu har traditionella medier börjat uppmärksamma kraften i Twitter, och därmed stärkt kanalen och dess syfte ytterligare bara genom att erkänna den.

Vi går onekligen ett spännande år till mötes.

Bild lånad från briansolis.com. Alla citat är min egen översättning.

Image: Idea go / FreeDigitalPhotos.net


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar