Sök i den här bloggen

tisdag 31 augusti 2010

Personligt bemötande, inspiration och påverkan, det gäller IRL och på nätet

Igår hade jag det stora nöjet att hålla en föreläsning hos Rotary Kungälv-Kongahälla. Det var väldigt uppskattat, och det var väldigt kul att prata på det tema jag valt.


















Bild lånad från vgregion.se

Jag tror att många kan bli skrämda av alla buzzwords. "Sociala medier", "microbloggar", "Facebook", Twitter" och så vidare, är ord som inte har någon innebörd när man inte medverkar i den världen. Så jag visade på det faktum att det är förvsso nya sätt att kommunicera, webbaserat och dialogfrämjande, men att budskapen fortfarande är desamma. I ett rum med företagare så känner de flesta till vad det är som triggar oss till köp, vad vi värderar när vi väljer vem vi bli kund hos. Jag pekade på
  • Personligt bemötande
  • Inspiration
  • Möjlighet att påverka
Personligt bemötande i fysisk butik är den trevliga expediten som hälsar och frågar vad han kan hjälpa dig med. På webben kan det vara att exponera företagets personal med bild och presentation.

Inspiration i butik kan vara skyltning, kataloger och rekommendationer från expediten. På nätet kan det vara en blogg, videos eller bilder.

Möjligheten att påverka i butiken är om de är villiga att ta in just den modell du vill ha, eller accepterar en reklamation utan knot. På webben får du kommentera, betygsätta och ställa frågor.

Alltså, samma viktiga punkter, men i olika kanaler. Och på det sättet tror jag att jag får min publik att känna trygghet. Deras kunskap är inte daterad, den ska bara kliva i en modernare stass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar