Sök i den här bloggen

onsdag 8 september 2010

Lyssna på kunden och våga bli bättre

Alla företag måste få in pengar för att kunna gå runt. För att kunna få in pengar måste någon köpa företagets produkt eller tjänst. Dessa köpare kallas med ett samlingsnamn "kunder" och är det i särklass viktigaste för varenda företag. Trots detta verkar många företag märkligt ointresserade av att veta vad deras kunder (tidigare, nuvarande och potentiella) tycker om dem och deras produkter eller tjänster.

Det kanske låter hårt men faktum är att trots att vi numer har något som kallas internet, människor över hela världen som älskar internets möjlighet till att delge andra sina åsikter, kompletterat med fantastiska sökmotorer, så är det fortfarande så många som inte bryr sig om att lyssna.

Lyssna är steg ett i varje strategi för sociala medier. Jag ger råd till många olika typer av företag, olika storlekar, olika branscher, olika syften. Men det första jag säger är, att de måste lyssna. Ett företag som talar först och lyssnar sen (eller kanske inte alls) förlorar så mycket värdefull input. Så släpp prestigen, släpp onödiga väggar av stolthet och "vi vet bäst själva" och ta ödmjukt emot kritik, beröm, frågor och funderingar från omvärlden. Med den informationen som de så gärna vill ge er, kan era produkter och tjänster förbättras! Och nöjdare kunder är lika med mer pengar in. Bra va?

1 kommentar:

  1. Att lyssna på sina kunder är A och O för att kunna skapa ett gott förtroende tycker jag. Att använda sig av sociala medier ökar möjligheten till en bra kommunikation med sina kunder. Men det måste förvaltas rätt.

    SvaraRadera