Sök i den här bloggen

tisdag 10 augusti 2010

Säg det med en tweet

Äntligen, säger jag bara. Äntligen en artikel med en positiv klang kring sociala medier, i det här fallet Facebook, och dess betydelse för det sociala livet. Jag har känt mig ganska utmattad av alla analyser som gjort gällande att sociala medier gör att vi sitter inne, avskärmar oss från "äkta" kontakter och blir deprimerade.

Det finns flera anledningar till att den typen av artiklar gjort mig väldigt less. Dels att jag tror de har fel. Jag är fast övertygad om att de flesta användarna på Facebook har fått fler och mer intensiva kontakter med sin vänkrets. Och framför allt så har jag själv upplevt en revolution av mitt sociala liv. Jag skulle dock hävda att det är Twitter som gett mig mest på den fronten. På Twitter får jag följa vem jag vill och skriva till vem jag vill. Om den personen svarar så är konversationen igång. Och de flesta är öppna för ytterligare kontakt, och kanske en spontan tweetup.

Facebook har jag använt för att hitta människor jag redan känner, eller för att lära känna nya människor bättre genom att efter ett snabbt möte hitta den mer avslappnade relationen som uppstår efter några kravlösa kommentarer på varandras statusuppdateringar.

Och båda har de gjort underverk för mig, en person som vandrat en lång väg från inbunden och blyg till utåtriktad och nätverkande. Alla ni som vet hur läskigt det är att lyfta luren ibland, bör också förstå lyckan i att kunna säga det med en tweet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar