Sök i den här bloggen

fredag 20 augusti 2010

Facebook is going Places

I förrgår berättade Facebook om sin nya positioneringstjänst Facebook Places. Det är ett frivilligt tillägg till Facebook som gör att du kan visa din geografiska position, och därmed hitta platser där t.ex. dina vänner är. Det gav genast upphov till diskussioner om Facebook med detta konkurrerar ut tjänster som Gowalla och Foursquare.
Det ska dock sägas att Places till en början bara är tillgängligt för användare i USA.



I mina ögon är det ingen uppenbar konkurrens mellan dessa applikationer. Då Places enligt uppgift inte aspirerar på att göra någon typ av samarbeten med företag för att till exempel kunna erbjuda rabatter till de som ofta checkar in på en viss plats, så faller mycket av idén. Personligen använder jag Foursquare för att visa andra var jag befinner mig, men också för att jag i framtiden hoppas på att om jag är mayor* på mitt gym så kan jag få rabatt nästa gång jag köper protinpulver av dem. Till exempel.

*Att vara mayor (sv. borgmästare) är en slags utmärkelse för att man checkat in på samma plats många gånger i jämförelse med andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar