Sök i den här bloggen

fredag 6 augusti 2010

Får Facebook oss att tassa på tå?

"Facebook är så läskigt, igår upptäckte jag att en arbetskamrat kände en av mina släktingar."

Min nya bekantskap såg bekymrad ut över den nya informationen, den nya relationen hon var tvungen att förhålla sig till. Facebook uppmärksammar oss på det enorma spindelnät av relationer som vi alla är sammanvävda av. Till en början tror jag att alla ser det som något positivt. Du upptäcker att den känner den som är syster till den som spelat i samma handbollslag som den. Och så vidare. Det är spännande och du utforskar nyfiken dina nya vänskapsvidder, ett klick i taget.

Men du kanske också, som personen jag citerade, kanske kommer till ett läge där du får information som du hellre varit utan. Till hur stor del är egentligen Facebook boven i dramat? Relationen fanns ju där hela tiden, det var bara det att du inte visste om den. Finns det relationer du hellre vill vara lyckligt ovetande om?

Kvällstidningarna har gottat sig i artiklar om otrohet och andra ljusskygga aktiviteter som uppdagats via Facebook och lett till bland annat skilsmässor. Är Facebook då fortfarande boven, eller kanske den räddande ängeln? Jag sitter inte med svaren på frågorna, men det är intressant att tänka på. kanske lever vi våra liv annorlunda, nu när vi vet hur många människor runt omkring oss som när som helst kan avslöja information om oss, i en logg eller bara genom att bekräfta en bekantskap.

1 kommentar:

  1. Jag tror all transparens är av godo. Precis som med övervakningskameror så går väl de som har rent mjöl i påsen säkra?! Det är superbra att korrupta politiker, otrogna äkta makar, kriminella och andra med "mörka" hemligheter exponeras! För min del får man gärna slänga upp en webcam i mitt sovrum om man skulle vilja! Jag har ingenting att dölja!
    http://danielskold.blogspot.com/

    SvaraRadera