Sök i den här bloggen

fredag 27 augusti 2010

I min blogg är du alltid anonym

Läser kloke Fredrik Stenbecks blogginlägg om vikten av att respektera andra när du själv eftersträvar transparens och öppenhet. Att tänka efter vem som kommer att se vad när du laddar upp bilder och taggar dem, namngiver personer, företag och så vidare får allt större betydelse. Det är ju fantastiskt att det finns plattformar som når nästan varenda vän, bekant och kollega, men det betyder faktiskt inte att de vill eller bör ta del av alla detaljer i ditt liv.

Jag började blogga 2005, och tog då steget från att skriva dagbok på lösenordsskyddade communitys. Där kunde jag bestämma vilka som fick läsa mina dagboksinlägg, och därmed vara fullt medveten om hur mycket av mitt liv jag lämnade ut. Men på bloggen blev allt öppet, och jag bestämde mig snabbt för att eftersom det var mitt val att blogga, och jag inte ville att mina vänner skulle oroa sig för vad jag skrev där, så skulle jag aldrig lämna ut mitt liv i detalj där. Bloggen var förvisso personlig, och ibland mycket närgången, men det gällde ändå bara mig.

Jag namnger aldrig personer som inte är fullt medvetna om att jag kommer göra det, och har godkänt. Undantaget kändisar och offentliga personer naturligtvis. Min princip är att använda en initial. På det sättet kan de som finns i min närhet förstå vad det gäller, och andra läsare ger jag historier med liv och verklighetsanknytning.

Hur gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar