Sök i den här bloggen

tisdag 27 juli 2010

Vet dina vänner var du håller hus, och tjänar du på att berätta?

Använder du någon tjänst för att med gps-funktionens hjälp visa var du är för dina vänner på de sociala plattformarna?

Kanske låter namnen Foursquare eller Gowalla bekant? Tjänsterna är i mångt och mycket lika varandra. De används med en smartphone, till exempel iPhone. Telefonen kontrollerar var du befinner dig och föreslår platser som du kan "checka in" på. Det kan vara en butik, ett café, en idrottsarena eller varför inte ditt eget hem? Om platsen du befinner dig på inte redan finns registrerad så kan du enkelt själv göra det.

När du checkar in kan du dela den informationen med dina vänner, och den snabba effekten är förstås att dina vänner kan se om de råkar vara i närheten av dig och vips har du fått fikasällskap. Men den långsiktiga idén med den här typen av tjänster är förstås att knyta samarbeten med lokala företag, för att låta dem skapa erbjudanden för personer som checkar in i deras lokaler, eller ofta rör sig i närområdet.

Hittills har positioneringstjänsterns mest en underhållande funktion, företagssamarbetena lyser med sin frånvaro. Dock spås de geografiskt baserade tjänsterna en lysande framtid, så mest troligt är det bara en fråga om att allmänheten ska skapa de nya vanorna. Hos gruppen "early adopters" är tjänsterna förstås redan ett obligatorium.

Nyligen kom marknadsanalytikerna Forrester ut med en rapport som uppmanar företagen att inte prioritera erbjudanden via Foursquare, just på grund av att kundunderlaget inte finns där ännu. Det gäller förvisso USA men kan definitivt räknas som gällande för Sverige också. Dock finns undantag, företag som riktar sig mot kunder inom spel, elektronik och sportkläder kan vara pionjärer på arenan. Det ska dock tas med en nypa salt när man tänker på den svenska marknaden, då Sverige skiljer sig från USA när det gäller könsfördelning i användande av den här typen av tjänster.

I Sverige ser jag möjligheter för klädkedjorna. Många unga kvinnor är snabba att snappa upp trenderna, och finns det fördelar med att använda tekniska tjänster så räds de inte att testa något nytt. Vilket företag tror du kommer våga vara först?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar