Sök i den här bloggen

torsdag 22 juli 2010

Undvik att vara: Arg och otydlig

Jag tänkte att det här får bli den sista delen i serien om Facebook-typer du ska undvika att vara.

Den förra delen, om bäbisprofilen, skapade väntat en debatt. Dock hamnade den på Facebook-sidan, så kolla gärna där. Idag handlar det om att säga A men inte B och att sprida negativa vibbar.




















Du har säkert sett dem. Statusuppdateringar som tydligt indikerar att avsändaren är arg, upprörd eller ledsen och att känslorna är riktade mot en viss person. Vem den här personen är avslöjas dock sällan. Nej då, du ska inte lägga ut hela ditt privatliv på internet, men om du inte är beredd att säga vem det handlar om så tycker jag att du ska överväga ett av dessa två alternativ:

1. Säg någonting annat på Facebook. Ta tre djupa andetag och fokusera på något positivt att dela med dig av istället.
2. Säg ingenting på Facebook. Konfrontera personen IRL. Sedan kanske du kan göra en uppdatering som inte känns lika effektsökande.

Uppdatering:
Jag fick feedback på det här inlägget, att det mest lät som att jag störde mig på beteendet och ville diktera hur andra ska använda Facebook. Det var självklart inte min mening. Jag har de bästa intentioner, att tipsa om saker att tänka på för att få ut det mesta och bästa av sociala medier. Så därför ska jag utveckla varför du kanske ska undvika dessa emotionella utrop.

Det handlar alltså om att du riskerar att utstråla konflikträddhet. Att framstå som en person som hellre öser ur sig sin ilska i en statusuppdatering istället för att konfrontera personen ifråga. Dessutom kommer det i 9 fall av 10 leda till att dina vänner frågar vad som hänt och vad det gäller, vilket du uppenbarligen inte är beredd att berätta. Och om du är det, gör det direkt, för då kan de hjälpa dig bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar