Sök i den här bloggen

måndag 5 juli 2010

Strategin måste finnas i förväg

På nätet förväntar sig unga användare att bli tagna på allvar och att få kommunicera på mer jämbördiga villkor än i andra mediekanaler. Internet har en demokratiserande effekt som partierna måste bejaka om de fortsatt vill uppfattas som relevanta.

Men att plötsligt aktivera sig i sociala medier och förvänta sig att unga människor sedan lydigt levererar röster på valdagen är ett fundamentalt missförstånd av nätkanalerna. Det duger inte att använda webben för att bara dela ut digitala flygblad.

I samband med Almedalsveckan gläds jag åt att traditionella medier belyser det viktiga i att inte bara "finnas" i sociala medier utan att ha en strategi. Och rätt strategi. Det känns väldigt spännande att som sociala mediestrateg ta mig an ett antal olika företag i höst som behöver hjälp med just detta. De vinner oerhört mycket på att släppa prestigen och lära sig ett nytt sätt att kommunicera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar