Sök i den här bloggen

fredag 2 juli 2010

Undvik att vara: Den envetne marknadsföraren

Va? Ska jag inte använda Facebook för att marknadsföra mig/min produkt/min tjänst? Jo, så klart du ska. Men som i alla andra sammanhang ska det göras rätt. Att trakassera din kompislista med konstanta förfrågningar om att "gilla" ditt företag, din förening, din häst, dina kunders sidor och allt annat som du entusiastiskt startat upp är INTE effektivt och antagligen upplevs det som något otrevligt.
















Så hur gör du då? Här är några tips:

1. Bjud in med jämna intervall. De flesta får massvis med förfrågningar om att "gilla" både det ena och det andra, bara för att de inte gillade din sida när du skickade förfrågan första gågen, så betyder det inte att de aktivt tackade nej. Så försök gärna igen, men låt det gå 4-8 veckor mellan inbjudningarna. Och är inte din koppling till sidan uppenbar så kanske du behöver komplettera inbjudan med ett meddelande.

2. Skicka till de som skulle finna sidan relevant. Har du gjort en sida för events i Göteborg kanske du inte behöver skicka inbjudan till familjen i Umeå. Handlar sidan om bebisar så kanske inte det är klockrent att bjuda in tonåringarna. Och så vidare.

3. Var sparsam med att bjuda in för andras räkning. Jag jobbar själv bland annat med att hjälpa företag att sätta upp Facebook-sidor. Det betyder inte att jag förväntar mig att hela min vänkrets automatiskt ska "gilla" bara för att det är jag som gjort den. Visst kan jag skicka inbjudan, men bara om det är just relevant.

Bild från theoatmeal.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar