Sök i den här bloggen

onsdag 14 juli 2010

Undvik att vara: Bäbisprofilen

Okej, det här är riktigt känsligt, det vet jag. Men det måste sägas. Jag rekommenderar verkligen inte att du använder ditt barn som profilbild på Facebook. Men jag ska också säga varför.



















På Facebook representerar du dig själv, men i många sammanhang. Du är antagligen med p flertalet sidor och i grupper där andra kan tänkas uppmärksamma dig och klicka sig in på din profil. Om inte grupperna består av likasinnade nykläckta mödrar och fäder så kommer de att tycka att det är märkligt att det inte är du utan en knatte på bilden. De letar information om dig. Och ja, trots att många hänvisar till motsatsen, du ÄR mer än en mamma/pappa!

Den andra anledningen är den märkliga kontrast som kan uppstå när du som privatperson uttrycker känslor och åsikter via statusraden och loggen. Inlägg om till exempel bakfylla, romantiska möten, politiska debatter eller liknande, bara någon centimeter från bilden av ett oskyldigt barn kan te sig ganska otrevligt för den som besöker din sida.

Så hoppa över barnet, katten, bilen och surdegsbrödet och ha en bild på dig själv. Gärna en där man ser ditt ansikte. Facebook är trots allt ett nätverk som går ut på att hitta kontakter och kommunicera med dem.

2 kommentarer:

  1. Hejsan Szofia!

    Bra skrivet!

    Mitt namn är Antonio Riveras och jag är en frilans webbdesigner.
    På min sida www.grafixstudio.se kan du läsa om webbdesign, mitt liv som frilansare och massa annat som ex. seo, marknadsföring och sociala medier.

    Jag har nyligen skrivit en e-bok om marknadsföring på nätet och undrar om du skulle vilja recensera den?

    Självklart för du ett gratis recensionsexemplar!

    Allt jag skulle vilja be dig om tillbaks är en länk till bokens hemsida. Mer om detta om du är villig att recensera den!

    Återkom gärna!

    Keep up the good work!

    SvaraRadera