Sök i den här bloggen

fredag 9 juli 2010

De sociala medierna dominerar Almedalsveckan

Nu har jag gjort debut på Almedalsveckan. Vilken underbar plats! Ett inferno av mer eller mindre politiskt intresserade och engagerade människor, journalister, lobbyister och allehanda marknadsförare samt kritiker. Inte en centimeter gata är budskapslös och det är helt upp till mig som besökare att välja vad jag vill lyssna på och ta till mig respektive förkasta.

















Alexandra Pascalidou leder en debatt om sociala medier i skolan med bland andra Fredrik Federley och Brit Stakston.

Och till min stora glädje så har de sociala medierna varit i fokus. Diskussioner om, kring och i de sociala medierna har varit omöjliga att undvika. Vissa har hållit en högre nivå, andra lägre. Många av debatterna har förts av samma personer, men med olika infallsvinklar och olika typer av ifrågasättanden. Samtalens moderatorer har försökt problematisera och föra samtalen framåt.

Det enda som känns tråkigt är att ett ständigt återkommande inslag i diskussionerna är skeptikernas tendens att ta till polarisering.
Om ungdomar bara konsumerar sociala medier, kan de verkligen bilda sig en tillräckligt tydlig uppfattning om partierna?
Om man tillåter iPhones som kommunikationsverktyg i skolorna, kommer deras språk då att hämmas?
Ständigt detta antingen eller. Bara för att jag läser nyheter på Facebook betyder det inte att jag inte ser Rapport eller läser DN. Bara för att jag Facebook-messar mina kompisar så slutar jag inte ringa eller träffa dem. Jag vill verkligen understryka att sociala medier är kommunikationskanaler, men ingen måste välja EN. Sociala medier är ett fantastiskt komplement till befintliga media och dialogmöjligheter. Använd dem, dra nytta av dem, men se dem inte som ett hot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar