Sök i den här bloggen

onsdag 29 september 2010

Säkra sociala medier i företagets nät

Idag publicerar CIO Sweden en artikel som enligt en rapport gör gällande att 8 av 10 företag saknar säkerhet för sociala medier. Det här är väldigt viktigt att belysa, eftersom sociala medier är något som alla företag kommer behöva befatta sig med.

Ja, jag menar alla, på något sätt, förr eller senare. Och är det ett stort företag, med en avancerad it-struktur, så måste din plan för sociala medier även innefatta en analys av säkerhetsaspekten.

Vissa företag och organisationer har tyvärr löst frågan på enklast, men inte bästa sätt, nämligen att blockera sociala medier i företagets nät. Därmed tar man ifrån sina medarbetare ett förtroende, missar värdet i ambassadörskapet på nätet, och blir en väldigt omodern arbetsgivare.

Min rekommendation är att när ett företag tar fram sin plan för sociala medier så passa på att även ta med säkerhetsgenomgången. Planens huvuddel brukar vara den externa kommunikationen, men det är lika viktigt att sätta upp riktlinjer för vad medarbetaren får och bör göra när de representerar arbetsgivaren på nätet. En expert på it-säkerhet kan dessutom titta på vad populära sociala medie-sajter kan göra för direkt åverkan på företagets nät, och ge rå för vad man bör göra för att lösa det på ett smart sätt.

När jag tar mig an en kund så erbjuder jag alltid den tjänsten, då får de en grym kompetens i Martin Gustafsson från iGuard. Dessutom kan vi tillsammans ta fram kloka riktlinjer för personalen. Så nästa gång du hör mig säga Ja, det klart ni ska finnas i sociala medier, håll då i minnet att min nästföljande mening oftast är men tänk först igenom hur när var och varför!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar