Sök i den här bloggen

måndag 27 september 2010

Vem va're som skicka?

Har du någon gång lämnat ifrån dig ett visitkort, och sedan plötsligt börjat få nyhetsbrev till din e-postadress från personen du lämnade det till? Tycker du att det är okej?

Front - Business Card - Annie Smithers Bistrot

Det här inlägget handlar inte om det som vi vanligtvis kallar sociala medier. Däremot handlar det om förtroende, vilket är vad alla sociala medier bygger på. Därför vill jag ta upp en fråga som säkert är bekant för många som aktivt nätverkar, har kundmöten, eller i olika sammanhang träffar affärsbekantskaper och utbyter kontaktuppgifter. I de flesta fall byter man visitkort, och en del av dessa visitkort använder man för att faktiskt kontakta personen i fråga i ett ärende.

Men vissa har en tråkig ovana att lägga till min e-postadress till deras utskick av nyhetsbrev. Och visst, ibland kan jag finna dem intressanta att läsa, men det faktum att de inte frågat mig först tycker jag är att missbruka ett förtroende. Syftet är förstås att de vill ha fler personer att skicka sitt nyhetsbrev till, men jag hade uppskattat att först få ett mail som tackar för senast. Där skulle det vara helt okej att ställa frågan ”Kan du tänka dig att motta mitt nyhetsbrev med bra tips som jag skickar varannan vecka?”

Genom att skicka saker till någon, utan att tidigare etablera kontakten gör dig tyvärr till ett irritationsmoment snarare än en välvillig avsändare av information. Så tänk dig för, och tacka för det förtroende det är att få knyta en ny kontakt!

2 kommentarer:

  1. Nej det är inte ok. Man frågar först och skickar sedan.

    SvaraRadera
  2. Det är absolut inte ok, om man inte fått tillåtelse att göra det när man träffades. Frågan ska vara specifik, gärna med en beskrivning av värdet man får:

    "En gång i veckan skickar vi ut praktiska tips om X som man kan tillämpa dagligen för att bli bättre på X. Skulle du vilja ta del av de tipsen?"

    Henrik

    SvaraRadera