Sök i den här bloggen

måndag 6 december 2010

Det här söker svenskarna efter på Google

Idag presenterade Google årets största svenska söktrender. Och det är mycket spännande att ta fasta på för den som är intresserad av hur vi beter oss på internet. Det vill säga, alla ni som har en hemsida borde vara intresserade, ni som har e-handel ska vara superintresserade, och vi nördar vi gottar oss så klart i den här typen av statistik.

Alltså, det första vi kan konstatera är något jag lärde mig för många år sedan när jag satt i telefonen på Telias bredbandssupport, nämligen att det här med att skilja på adressfält och sökfält är inte det enklaste. De vanligaste sökningarna är webbadresser, facebook.se, blocket.se och youtube.se, och en mycket trolig förklaring är att man skriver i fel fält.

Här tror jag en stor bov är så kallade toolbars, extra verktygsfält som installeras i din webbläsare när du installerar andra program. Detta är frivilligt, men den som inte läser texten så noga i installationsprocessen får ofta detta med på köpet. Och i de flesta webbläsare finns ändå ett sökfält, och det kan hända den bästa att man skriver i fel fält.

Men ännu viktigare att ta fasta på (tycker jag) är att det är de sociala medierna Facebook och YouTube som smäller högst. På topp 10 hittar vi även Sveriges största bloggare Kissie, tv-sajterna SVT Play och TV4 Play. Vi förändrar vårt internetanvändande, det är spännande och det går fort! Läs hela listan här, klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar