Sök i den här bloggen

fredag 10 december 2010

Effektivisera företagets närvaro i sociala medier på 3 x 10 minuter

Jag har märkt att mitt företags närvaro i sociala medier tar en del tid i anspråk, speciellt när man är få personer i företaget. På större företag har man oftast en speciell person, eller kanske till och med en hel avdelning som jobbar med marknadsföring. Som egen företagare måste man göra mycket själv.

Så skriver juristen Jennie Elfström till mig i ett mail, och ber om tips på hur fåmansföretagen kan effektivisera arbetet med sociala medier.

Det är ingen enkel uppgift, men självklart finns det sätt att just effektivisera. Vi förutsätter att du (som alla ska ha gjort) satt syfte och valt dina sociala mediekanaler.

Sen satsar du på att hinna 3 x 10 minuter om dagen, fördelat jämnt över din vakna tid eller kontorstid, vad som passar dig bäst. Exempel:


  • Morgonpass: Kolla om det kommit kommentarer på Facebook-sidan, i så fall svara på dem. Skumma igenom RSS-flödet för inspiration till ett blogginlägg.

  • Lunchpass: Skriv utkast till blogginlägget. Gå in på några intressanta bloggar och lämna kommentarer på deras senaste inlägg.

  • Middagspass: Skriv klart och publicera inlägget. Länka ut det på Facebook och Twitter.

Jag försöker outsourca mycket av min administration och göra saker effektivt så att jag kan ägna mig åt kärnan i företaget och göra det jag kan bäst. Närvaron i sociala medier kanske man inte kan outsourca, men man kanske kan effektivisera och tänka smartare?

Så fortsätter Jennie, och jag hoppas att mitt tips kan hjälpa henne en bit på vägen. Men faktum är att företag kan outsourca son sociala medienärvaro. Men de ska göra det smart, de ska bibehålla en tajt kontakt med den som sköter deras sociala medier så de fortfarande jobbar efter samma syfte och mål. Om ditt företag har behov av den tjänsten så kan du läsa mer om det på Follow me's hemsida.


Image: Paul / FreeDigitalPhotos.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar