Sök i den här bloggen

måndag 10 maj 2010

Fotbollsklubbarna i sociala medier

Idag är ingen vanlig dag, idag är nämligen derby-dag. Som den trogna GAIS-supporter jag är så blir ämnet för dagen fotbollsklubbar i sociala medier. Sport är ju något som alltid engagerar, och många är de fans som helt frivilligt bloggar, diskuterar och sprider ordet om sina favoritklubbar. Men hur ligger det till med klubbarna själva?

Jag gjorde en snabb inventering och fann att:

Mitt kära GAIS jobbar faktiskt riktigt bra med sociala media, hur partisk jag än skulle kunna vara så är det faktiskt min ärliga åsikt. Direkt på gais.se kan jag komma åt bloggen, där man rapporterar från GAIS-gården, jag når även YouTube-kanalen. Att klubben finns på Facebook syns dock inte, så där finns lite att jobba på.

Det var med skräckblandad förtjusning jag för några månader tittade på Bojans ödmjukhetsskola. AIK använder YouTube på ett roligt och nyskapande sätt. Via hemsidan får jag veta att de har den största klubbsidan på Facebook, jag är ett klick ifrån att bli en ”gillare” och även bloggen finns på förstasidan.

Att IFK Göteborgs fans har en av Sveriges mest lästa fotbollsbloggar, Bara ben på Glenn Hysén, märks inte alls. Facebook finns under menyvalet Fanzone. Misstänker att sociala medier inte är prio 1 hos IFK.

Uppstickaren Mjällby tar ett starkt grepp om de sociala medierna med Facebook, Twitter, Blogg och RSS. Minus för att man inte integrerar flödena utan bara länkar ikonerna. Häcken gör faktiskt exakt likadant. Men cred till engagemanget.

Helsingborg lyfter både blogg och Facebook på förstasidan, Gefle kör på Facebook och YouTube. Malmö FF har webb-tv utan delningsfunktioner och så även Kalmar FF. Örebro SK och Halmstads BK kan du följa på Twitter, Djurgården och Åtvidaberg har väl dolda bloggar. Brommapojkarna och Trelleborg verkar faktiskt inte göra något alls.

Så sammanfattningsvis, har fotbollsklubbarna fattat att de måste finnas i sociala medier? Svaret är helt klart ja, men det är ytterst få som verkar ha en strategi med sin närvaro. Kanske borde jag kontakta dem å det snaraste…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar