Sök i den här bloggen

tisdag 4 maj 2010

ett internet bara för mig

Vi rör oss med stora steg mot den personaliserade webben. Ett alldeles eget internet där varje individ styr över vilket innehåll de vill exponeras för. Du ser det till exempel i att Google håller reda på vilka sidor du oftast är intresserad av och flyttar upp dem i sökresultatet. Communities där du angett kön, ålder, geografisk hemvist och liknande ger dig reklamytor som är riktade till en målgrupp där du ingår.

Men de sociala medierna spelar en stor roll i och med att de i allt större utsträckning integreras med de ”traditionella” webbsidorna. När jag idag besöker dn.se och samtidigt är inloggad på Facebook så får jag veta, utan större omsvep, att några av mina Facebook-vänner gjort kunskapstester på dn.se och vad de fått för resultat. Det är på ett enkelt och naturligt sätt invävt i sidans design, men det ger mig en upplevelse av att webbsidan är anpassad för att just jag ska vilja läsa den.

Många har opponerat sig mot den här typen av anpassning eftersom det kan ge en känsla av att vara övervakad. Min åsikt är att var jag än befinner mig på internet så kommer jag att exponeras för budskap, och då väljer jag hellre att utsättas för reklam som jag kanske skulle vara intresserad av snarare än det motsatta. Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar