Sök i den här bloggen

tisdag 13 april 2010

Blev det som du tänkt dig?

Har ditt företag startat sin sida på Facebook? Good for you! Har ni en utarbetad strategi för hur den ska användas? Even better! Men då kommer jag till min tredje fråga, kontrollerar ni att det ni gör verkligen fungerar?

På din Facebook-sida finns funktionen Insights. Den är till för att ge dig som administratör statistik kring vilka dina fans är och deras grad av aktivitet. Den informationen är självklart relevant eftersom du behöver anpassa sidans utformning efter den.
Det kanske visar sig att en klar majoritet av dina fans är kvinnor. Om detta inte var förutsett så behöver du revidera din strategi, antingen för att jämna ut könsfördelningen eller för att se till att aktiviteterna på sidan är anpassade efter dem och inte de du trodde du skulle kommunicera med.

När jag lägger upp en strategi för ett företags närvaro i sociala medier så gör jag det bland annat utifrån min analys av företagets målgrupp, samt deras eget syfte med närvaron. Men det betyder inte att du måste eller ska hålla dig stenhårt till den. För det kan ju faktiskt hända att du får en helt annan respons än planerat. Därför är det viktigt att titta på utfallet med jämna mellanrum. Och se inte eventuella avsteg från planen som en missräkning, tänk på vad mycket du lär dig om dina kunder som du inte visste innan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar