- Den enda anledningen för företag att inte närvara i sociala medier är om deras produkt eller tjänst är dålig, för då kommer det att märkas ännu tydligare.
Det sa Chris Heuer, kommunikationsexpert och grundare av Social Media Club, på konferensen Social Cash i Stockholm förra veckan.
Och kanske är just tvivel på den egna produkten en anledning till att så många företag fortfarande är skeptiska till att ta steget ut i den sociala medie-sfären. Genom att exponera sig på publika platser som inte styrs av avsändaren själv, utan är externa och öppna för användarna att hantera efter behov, så måste också släppa på kontrollen.
På den egna hemsidan styr de själva informationen, och vilken feedback som ska publiceras. På till exempel Facebook kan de förvisso formulera sitt eget budskap, men alla användare kan gå in och kommentera och uttrycka sin åsikt. Och även om dessa går att moderera bort så räcker några sekunder på internet för att skapa en skandal, det har vi sett många exempel på. Därför är det extra känsligt att våga sig på sociala medier om företaget är medvetna om att det finns kritiska åsikter kring deras produkt.
Se det istället som en fantastisk möjlighet till att få kundernas feedback, och besvara deras frågor! Du vill ju sälja bästa möjliga produkt och tillfredsställa din målgrupp, så lyssna på vad de har att säga. Värdera deras åsikt och berätta vilka förändringar eller förbättringar du gör så har du börjat bygga grundet till att jobba proaktivt mot målgruppen. Börja med att lyssna, börja med att delta och planera sedan hur din framtida kommunikation ska fungera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar