En hel del företag har börjat fatta vikten av att närvara i sociala medier. De sätter upp en sida på Facebook, vissa även ett Twitter-konto och en blogg. Och så berättar de. De delar med sig av sina budskap, sina erbjudanden och sina tankar. Men efter ett tag bildas en rynka i pannan, de undrar varför ingen svarar. Varför får vi inga kommentarer på bloggen? Varför följer ingen oss på Twitter?
Jo, av precis samma anledning som att du aldrig skulle ringa din vän, prata oavbrutet i fem minuter och sedan lägga på. Steg ett till att verkligen närvara i sociala medier är att lyssna och steg två är att delta. När du behärskar dessa två stora moment så kan du gå vidare till att proaktivt bearbeta kundgrupper, men inte förr.
Att googla sitt företagsnamn har nog de flesta gjort. Men har du bloggsökt? Twittersökt? Förvisso är Google riktigt duktig på realtidssök nu, och listar träffar från såväl facebook som Twitter, men ta ändå en titt på de verktyg som finns för omvärldsbevakning. För samtalen pågår redan där ute, hur ska du veta vad du ska prata om om du inte har koll på vad andra är intresserade av?
Och delta. Läs, kommentera, visa att du vill diskutera och att du har relevanta åsikter att dela med dig av. Det är dessutom en ypperlig möjlighet att länka tillbaka till dina egna webbplatser och börja driva trafik. Men du måste börja med att ge av dig själv. Du nätverkar på samma sätt på webben som IRL, nämligen genom att ta steget, sträck fram handen, presentera dig själv och fråga ”Vad kan jag göra för dig?”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar