Sök i den här bloggen

torsdag 25 februari 2010

Vad vill du med Facebook-gruppen?


Jag vet inte på vilket sätt sådana här grupper hjälper, men kände mig tvungen att göra något...

Så skriver initiativtagaren till Facebook-gruppen "Rädda Café Java" och hjälper mig att sätta fingret på ett beteende som växer i och med att Facebook blivit en hos den stora massan etablerad och medialt ganska accepterad kanal för att uttrycka sina åsikter. Det spinner (återigen) vidare på slacktivismen, det enkla ställningstagandet med ett klick. På Facebook finns snudd på oändligt antal användare som är beredda att stötta din kamp för allt från lakritspuckens existensberättigande till tunga politiska frågor, om din åsikt så till minsta del liknar deras egna. Men väldigt få har en plan för vad som ska ske efter att att de gjort sitt klick.

De sociala nätverken har blivit en plats där journalister letar information, och där det dessutom är helt rätt i tiden att skapa opinion. Så varför läggs inte mer tid och tanke bakom aktionerna? Antagligen för att många ännu inte insett att det är en kanal som börjar närma sig samma styrka som ett inslag i tv, och som passerat styrkan i en demonstration på valfritt torg. Det här är namninsamlingen, demonstrationen och mediafigureringen i ett och samma paket. Om den som vill starta en kampanj för sin hjärtefråga verkligen skapade en strategi för hur alla som håller med ska kunna göra skillnad och påverka, då skulle det faktiskt ha en väldigt god chans att lyckas.

Vad vill du använda sociala medier till på opinionsfronten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar