Sök i den här bloggen

torsdag 7 oktober 2010

Facebooks nya grupper

Ska mitt företag ha en grupp eller sida?
Frågan kommer i nästan varje samtal med en företagare som funderar på att börja använda Facebook i professionellt syfte. Jag brukar rekommendera sida, det är bättre anpassat för att många enkelt ska kunna komma åt informationen och se vilka andra som är intresserade av samma sak. Men nu har Facebook själva dragit en tydlig gräns. Företag ska använda sidor, grupper blir nämligen något annorlunda i fortsättningen.
























Bild lånad från mashable.com


På en presskonferens igår kväll (på förmiddagen i USA) kungjorde grundaren Mark Zuckerberg att man lanserar en ny variant av grupper. De gamla grupperna finns kvar men det går inte längre att skapa nya av den äldre typen.

Nya funktionen Grupper innebär att du enklare kan dela information (maillistor, gruppchatt, bild, video) med ett utvalt antal personer. Gruppens grundare bjuder in ett antal personer, de personerna kan i sin tur bjuda in fler om de så vill. Grundaren väljer också om gruppen ska vara:
  • Stängd – Alla kan se att gruppen finns och vilka som är medlemmar, men materialet i gruppen är bara tillgänglig för medlemmarna.
  • Öppen - Alla kan se att gruppen finns och vilka som är medlemmar, materialet i gruppen är tillgängligt för fler än medlemmarna.
  • Hemlig – Gruppen finns inte listad och går inte att upptäcka om du inte blir inbjuden.
Ytterligare nyheter från gårdagens konferens var att du nu inte bara kan ladda upp eget material till Facebook utan även ladda ner, till exempel foton. Dessutom kommer en ny kontrollpanel för att hantera applikationer, och dess sekretessinställningar.

Vad tycker du om nya grupper, bättre eller sämre än förut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar