Sök i den här bloggen

måndag 18 januari 2010

Ta dig tid, och använd den effektivt

Ett av de vanligaste argumenten jag möter när jag diskuterar sociala medier med någon som hittills valt att inte engagera sig i någon typ av community, forum eller liknande, är att ”jag har inte tid”. Och jag förstår den känslan till fullo. Jag menar, vem har tid? När vardagslivet redan
är uppbokat med arbete, familj, vänner och hobbys, hur ska det då kunna kännas motiverat att logga in på Facebook och hantera dagens skörd av inbjudningar till spel, upplysningar om evenemang och inte minst statusuppdateringar?

Jo, genom att ha ett klart och tydligt syfte med din närvaro, att ta dig tid och använda den tiden effektivt. Det här låter kanske väldigt affärsmässigt och uppstyltat men sociala medier handlar i mångt och mycket om att väva in ditt personliga uttryck i ditt affärsmässiga syfte. En mycket klok man vid namn Perry Belcher har ett utmärkt sätt att angripa tidsargumentet. Med sin 30-minutersregel menar han att de allra flesta kan hantera sina sociala medier. 30 minuter är något som du kan avvara varje dag, särskilt om du delar upp det på 3 tillfällen under dagen. Vid dessa tre tillfällen hinner du uppdatera din status på dina utvalda nätverk, och delta i någon eller några konversationer. Och mer än så ska du inte behöva göra. För dina sociala medier är dina förlängda umgängeskretsar. Du har säkert en stor bekantskapskrets, men hur många av dem pratar du med på daglig basis. Kanske en, två eller tre? De andra finns där för speciella tillfällen. Och det fungerar på samma sätt på webben. Du behöver inte prata med alla hela tiden. Tade konversationer som faktiskt är givande.

Syftet med närvaron i sociala medier är naturligtvis uppdelat i ett givande och ett tagande. Som företagare får du, som jag tidigare skrivit om, en mer personlig relation till både kunder och kollegor. Samtidigt ger du nämnda grupper en mer personlig bild av dig och ditt företag. Det i sig kan vara syfte nog, men det utvecklar jag i kommande inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar