Sök i den här bloggen

måndag 18 januari 2010

Blogg är mer än Blondinbella

Vad har bloggen egentligen för värde år 2010? När jag resonerade med mig själv så var svaret otvetydigt, att ha en framgångsrik och/eller inflytelserik blogg innebär en enorm makt i Sverige. Men mina argument sattes på prov i samtal med en kollega i samband med en stundande lansering av en blogg som vi förväntar oss mycket trafik till. Kollegan tyckte nämligen att det här med att starta blogg, det är väl ändå inte särskilt hett längre? Inte som för tre år sedan, enligt hans åsikt.

Det är förvisso just för cirka 3-4 år sedan som bloggen fick sitt genombrott som kommunikationskanal i Sverige. Då började gemene man känna sig bekväm med att öppet skriva sina tankar och åsikter på nätet, öppet och oskyddat. Tidigare fanns flera liknande funktioner på communities som krävde inloggning men nu skulle alltså orden ut i det fria. Sverige fick sina första bloggfenomen, bland annat den provocerande Alex Schulman, författaren Linda Skugge och Isabella "Blondinbella" Löwengrip.

Dessa kända namn, och den gemensamma nämnare de har i att deras attraktionskraft i mångt och mycket berodde på provokationer, ligger antagligen till grund för mångas uppfattning om vad en blogg är. Till detta ska läggas de senaste två årens stora trend, mode- och livsstilsbloggarna. "Bloggdrottning" blev ett vedertaget begrepp som sammanfattade unga, ofta stockholmsbaserade, tjejer som skrev om sitt liv och ofta dokumenterade vad de hade på sig, var kläderna var inhandlade och vad de kostade.

Det sistnämnda fenomenet ligger nog mest till last för till exempel mig själv som vill lyfta bloggen som ett extraordinärt bra sätt att komplettera sitt företags kommunikation. För blogg har blivit ett värdeladdat ord. Det associeras med ytlighet, kändisskap och pajkastning. Och då glömmer man bort hur bloggar idag är erkända källor till nyheter, och krediteras som sådana av klassiska medier. Framför allt vill jag påminna om att det är ett ypperligt sätt för den engagerade att dela med sig av kunskap om sitt ämne.

Och där kommer vi in på affärsnyttan. För när kunden ska göra sitt val så gäller det att framstå som den som är mest kunnig och engagerad i sitt gebit. Så varför inte dela med dig av just detta? Aftonbladets Jan Helin säger såhär, angående att tidningen arrangerar "Stora bloggpriset":
- Bloggandet har blivit en folkrörelse som ger enskilda människor ökad makt att påverka sin omvärld. Numera är bloggandet en av de viktigaste vägarna till inflytande och fördjupad demokrati.

Jag tror inte att någon argumenterar mot att en duktig skribent med god kunskap om sitt område ska ha en webbsida där denne kan förmedla sitt budskap. Så fäst dig inte vid ordet blogg, för den är bara ett verktyg. Innehållet är fortfarande det avgörande, och ett bra innehåll är riktigt hett även 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar