Sök i den här bloggen

måndag 18 januari 2010

Året när boken till slut flyttar till skärmen

Tablet-PC är ordet på mångas läppar i tekniska trendspaningar inför 2010. Och framför allt ska den användas till att läsa e-böcker. E-boken har fortfarande inte slagit igenom, trots säkert 10 års ihärdiga försök till lansering. Är människor hookade på pappersboken for life? Kanske. Eller så är det som med så mycket annat som inte slår igenom, det har inte gjort tillräckligt, bra, användarvänligt och tillgängligt.

För inte så länge sedan hade ingen kunnat föreställa sig att konsumera musik digitalt. Att aldrig få bära hem sin nyinköpta skiva i en påse, bläddra nyfiket i konvolutet medan skivan snurrade igång i spelaren. För att inte tala om vinyltiden.

En del människor köper fortfarande vinyl, till och med jag ibland. Jag gillar omslagen som konstform, jag gillar samlandet. På min vägg hänger inte tavlor, där står 7" Smiths-singlar. men musiken lyssnar jag på via datorn. Men läsplattan har fortfarande inte snärjt mig, jag vänder gärna bokblad även om bärandet av bok hem i påse till stor del har ersatts av kartongpaket från Adlibris och Bokus.

Så min första tanke var att självklart måste boken också den vägen vandra, den digitala alltså. Men sen tänkte jag på skärmen. Vi blir mer och mer låsta vid skärmar, stora som små, och pappersboken ger oss en paus. Musiken tittar du ju inte på. Dessutom gör min vän Bjørn Elias Hesthamar en mycket viktig poäng när han tar upp miljöaspekten.
- Det kanske gör att vi kan konsumera mer social-media "offline". Läsa en blogg kronologiskt z-now utan att låta det gå ut över regnskogen.

Men ponera att människor ändå ger e-boken en chans, var gör vi då av pappersböckerna? Kanske blir de också prydnadsföremål, något vi har framme för att markera tycke och smak. Egentligen gör vi ju redan något liknande. Coffee table-böckerna är snygga och glansiga men vem har läst en sådan från pärm till pärm. De är dessutom ofta ganska intetsägande innehållsmässigt, läsningen är inte dess primära syfte.

Så som med så mycket annat kanske vi byter även denna ytlighet mot personlighet. Kanske blir 2010 året då Warhol-biografin, fotosamlingen av svenska slott och sammanfattningen över kinesisk porslinskonst får ge plats för Processen, Jane Eyre och Snabba cash, medan vi ligger i hängmattan med en, just det, skärm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar